2013. november 2., szombat

"betegek az államok és lassan a polgáraik is, de a bankok erőtől duzzadnak"

Az évezred csalása: A bankok 3 ezer milliárd forinttal károsították

meg a devizahiteleseket



http://internetfigyelo.wordpress.com/2013/11/01/az-evezred-csalasa-a-bankok-3-ezer-milliard-forinttal-karositottak-meg-a-devizahiteleseket/



Neoliberális búcsúcédulák



http://internetfigyelo.wordpress.com/2013/11/01/dr-lehmann-gyorgy-devizahitelesek-megmentese-ahogy-a-cof-gondolja/



Egy fogadási csalás élveboncolása



MH 2013. október 31., csütörtök



A bundapénzt sem a kartellbe tömörült bankároknak álcázott szélhámosok

biztosítják, hanem uzsorás pénzpiaci spekulánsok

A devizahiteleseket nem lehet megmenteni, mert aki nincs, azt

megmenteni sem lehet. Úgy is fogalmazhatnánk, ami nincs (mármint

deviza), annak alanya sem lehet. A magyar devizahitelezés egy

közönséges csalás. "Ennek a forinthitelnek a köze a devizához annyi,

mint a parizernek a húshoz, vagy még annyi se" - írta lapunkban Boros

Imre pénzügyi szakközgazdász, az első Orbán-kormány minisztere.



Öt évig tartott a rászedés: 2004 és 2009 között a forint nem gyengült

a svájci frankhoz képest. A reklámokkal lépre csalták a gyanútlan

ügyfeleket (fotó: MH)



Ezt a tételt 2011-ben a legilletékesebb, a Pénzügyi Szervezetek Állami

Felügyeletének elnöke is elismerte a Heti Válasznak. Szász Károly azt

mondta: "A hitelfelvétel pillanatában a deviza csak egy elszámolási

eszköz volt. A hitelfelvevő nem a devizát kapta meg, hanem annak

forintosított ellenértékét. Tehát nincs mögötte export-import

kereskedelmi vagy fizetési forgalom. Ezekben az esetekben pedig a

devizavételi és eladási árfolyamok alkalmazásával a bankok

többszázalékos extra nyereségre tesznek szert úgy, hogy nincs mögötte

költség, sem valós kockázat."



Ez közvetett módon a csalás beismerése, illetve annak bevallása, hogy

mindezt a bankfelügyelet is tudta - csak éppen nem tett semmit az

emberek fosztogatásának megállítása érdekében. Makkos Albert pénzügyi

szakközgazdász a PSZÁF-ról, vagyis a magyar fogyasztóvédelemről egyik

előadásában azt mondta: "Bemegy ötszázötven ember egy üvegpalotába,

ahol jó sok fizetést kap, kellemes meleg is van, s ezért nem kell

csinálni semmit. Sőt, azért kapja a fizetését, hogy ne csináljon

semmit." (A fogyasztóvédelmi hatóságot ugyanis lényegében tagdíjszerű

banki befizetésekből tartják fenn - a szerk.)



Ugyanaz a Szász Károly, a PSZÁF elnöke - aki két évvel korábban

beismerte, hogy a deviza csak biodíszlet ebben az ügyletben, vagyis

nem igazi pénz - az idén nyáron a Kúria elnökének címzett levelében

már azt állította, jól gondolják meg, miként döntenek a jogerősen

pervesztes OTP felülvizsgálati kérelmében, mert a deviza átváltása

bankcsődhöz, sőt akár államcsődhöz is vezethet.



Szerencsére a Kúria bírói tanácsa nem ijedt meg a "fenyegető

víziótól", az ítélete - amely egyetlen ügyfél ügyére vonatkozott -

lényegében az egyelőre még ki nem mondott csalásnak a végét is

jelenthetné, ha Magyarországon lenne precedensjog. Az ítélet ugyanis

arról szólt, hogy az a szerződés, amelyben nem szerepel az

árfolyamrés, semmis. Ha pedig feltűnik ez a fogalom a szerződésben, a

mértéke akkor sem lehet nagyobb, mint egy százalék.



Cserebere, egyenleghamisítás



Ebből az ítéletből a legtöbb devizaadós, persze, egy kukkot sem ért.

Arról van szó, hogy a bank a devizaalapú hitelszerződésekben úgy

hazudott devizát, hogy a kölcsönszerződés papírjára ráírt egy

devizaösszeget. Amikor ennek értékét forintban kifizette, vételi

árfolyamon - persze, nem igazából -, fiktíven megvásárolta tőlünk ezt

a devizát. Később pedig, amikor a kölcsönt törlesztjük, a nem létező

svájci frankot a bank eladja nekünk - igaz, ezt már frankonként

húsz-harminc forinttal drágábban, tehát eladási árfolyamon.



Ez az átverés, amely mögött a legfőbb fogyasztóvédő és a Kúria ítélete

szerint sincs semmilyen hozzáadott érték, valójában spekulációs

csalás. A bank arra spekulált, hogy a svájci frank erősödni fog a

forinthoz viszonyítva, míg a rászedettek - anélkül, hogy erről tudtak

volna - arra spekuláltak, hogy a svájci frank árfolyama tíz-húsz évig

gyengülni fog, vagy legalábbis nem fog változni. A bank persze tudta,

hogy ő nyer, s lám, igaza is lett. A Magyarországon működő bankok

ezzel a spekulációval vásároltak tőlünk 6800 milliárd forintért

140-150 forintos árfolyamon fiktív svájci frankot, amit aztán az

egymillió-háromszázezer ügyféltől 10-11 ezer milliárd forintért

visszaadtak nekünk.



Csakhogy ennek a visszaadásnak, mármint, hogy mi, ügyfelek kötelesek

is vagyunk ezt ekkora veszteséggel visszavásárolni, a szerződésekben

nincs nyoma.



A pénzintézetek az irányunkba tett "kedvességüket" azzal is fokozták,

hogy a "svájci frankos játékpénzükre" úgy tekintettek, mint igazi

pénzre, a mi valódi forintjainkra pedig úgy, mintha az lenne a

játékpénz. Ezzel a "csereberével" - szakmai nevén egyenleghamisítással

- újabb néhány ezer milliárdot kiszedtek az ügyfelek zsebéből, s

mellesleg az államot is legkevesebb hatszázmilliárd forinttal

rövidítették meg. (Lásd a Lelepleződött a devizahiteles csalás című

cikkünket, MH, 2013. október 4.)



Lapunk másik cikkével (Csalárd termék a devizaalapú hitel, MH, 2013.

október 18.) megegyező következtetésre jutott Makkos Albert pénzügyi

szakközgazdász is. "Ha nem volt deviza, akkor nem volt devizaváltás

sem, csupán átszorzás. Amennyiben nem volt mit átváltani, a meg nem

történt átváltásnak költsége sem merülhetett fel. Ha nincsen deviza,

nincs mit eladni, és nincs mit megvásárolni. Tehát nem befektetés,

hanem legfeljebb fogadás történhetett a bank és a kölcsönfelvevő

között. A helyzet kísértetiesen hasonlít a lóversenyfogadásra.

Mindenki ismerheti a lovak teljesítményét, esélyét, majd fogadnak a

befutás sorrendjére. A devizafogadás esetén a kölcsönfelvevő és a bank

is ismeri az egyes devizák árfolyamát, változási mértékét, és

eldöntheti, melyik deviza emelkedésére fogad. A nyeremény az árfolyam

emelkedésével egyezik meg. A lóversenyfogadáshoz képest azonban a

devizaalapú hitelek esetében egy eltérés van: a bank előre tudta a

befutót!" - írja Makkos Albert lapunkhoz eljuttatott szakvéleményében.



Gyurcsány eszement ötlete



A bank tehát előre tudta a befutót - írja Makkos -, az ügyfél viszont

még azt sem tudta, hogy egyáltalán fogadott. A fogadás az 1991. évi

XXXIV. szerencsejáték-törvény hatálya alá tartozik, amely szerint a

fogadás is szerencsejátéknak minősül. A szerencsejáték szervezése

azonban koncessziós jog függvénye, amellyel a bank vélhetőleg nem

rendelkezik.



Ehhez a fogadási csaláshoz az utat a Gyurcsány-kormány és a Magyar

Nemzeti Bank korábbi vezetése kövezte ki. Az IMF már 2004-es

jelentésében leírta, hogy Kelet-Európában Magyarországon a leggyengébb

a szabályozói fellépés a bankrendszerben. Szász Károly parlamenti

albizottság előtt ismerte el, hogy a PSZÁF-ot a Gyurcsány-kormány

gyakorlatilag "kormányhivatallá" minősítette vissza, szerepe a

jogszabályok véleményezésében merült ki.



Az MNB 2004. áprilisi stabilitási jelentése már azt rögzítette, hogyha

a devizaalapú hiteleket a bank nem köti referenciakamathoz (vagyis a

svájci frank jegybanki kamatának mértékéhez), akkor a hitelfelvevők

gyakorlatilag kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek. (Lengyelországban,

Bulgáriában, Horvátországban, Oroszországban mindenütt a svájci frank

kamatához igazították a kölcsönök kamatait, nálunk pedig akkor is

emelték a kamatokat, amikor a svájci jegybank nullára csökkentette a

kamatlábat - a szerk.)



A lakosság kifosztásának előjátéka Gyurcsány Ferenc akkori kormányfő

Száz lépés programjának egyik eszement ötletével, az áfakulcs

ötszázalékos csökkentésével kezdődött 2005-ben. Az adócsökkentést

ugyanis a kereskedők megköszönték, és szépen lenyelték. Az árak nem

mérséklődtek, a költségvetést viszont "megrövidítették". Veres János

pénzügyminiszter nem győzött magyarázkodni ("a költségvetés köszöni

szépen, jól van"), Gyurcsány pedig Brüsszelbe rohangált, hogy

engedélyt kapjon a konvergenciaprogram benyújtási határidejének

meghosszabbítására. Megkapta, így a 2006-os választásokat sikerült

elcsalni, hiszen előtte nem kellett bevallani, hogy a költségvetés,

köszöni szépen, nincs jól (2005-ben csaknem tízszázalékos lett a

hiány).



A választások előtt limuzinból hazudozó miniszterelnök aztán 2006-ban,

a választások után még rátett egy lapáttal. Szinte cinizmussal határos

vaksággal szemlélte a lakosság "rászedését" és eladósodását, azt

remélve, hogy a GDP-t felpörgetik majd a lakossági hitelek. Egy forint

GDP-növekedéshez kilenc forint adósságnövekedés társult. Már Gyurcsány

elődje, Medgyessy Péter tett arról, hogy a forintot "kivégezze", a

"merényletet" az MNB a jegybanki alapkamat duplájára emelésével

honorálta. A forinthitelek kamata 2004 januárjában tizenhat százalék

volt, s ez megnyitotta az utat az évezred szélhámossága, az olcsó

kamatú "játék devizahitelek" előtt, 2005 végére a lakossági hitelek

ötven százaléka már devizaalapú volt.



A Gyurcsány-kormány pénzügyi tanácsadója, Róna Péter, az Oxford

Egyetem professzora 2007-ben egy Gyurcsány által összehívott

megbeszélésen azzal a javaslattal állt elő, hogy a kormány terjesszen

a parlament elé törvényjavaslatot, amely megtiltaná, hogy a

devizahitelekre jelzálogot lehessen bejegyezni. Mint lapunknak Róna

elmondta, a megbeszélésen Gyurcsány mellett Bajnai Gordon és Veres

János képviselte a kormányt, Simor András elnök és Király Júlia

alelnök az MNB-t, és persze ott voltak a Magyar Bankszövetség vezetői

is. A javaslat ellen a legharsányabban Simor és Király Júlia

tiltakozott, a bankszövetség emberei pedig közölték, hogy ők ebben az

esetben beszüntetik ezt a hitelezési formát. Erre Gyurcsányék Róna

javaslatát lesöpörték az asztalról - tudtuk meg a professzortól. E

háttértörténet alapján ma már megfogalmazható a magyar devizahitel

definíciója. A devizahitelnek álcázott uzsorás forintkölcsön valójában

egy csalárd spekulációs termék, illetve még az sem, hanem ténylegesen

fogadási csalás, amelyben a pénzhez juttatott kuncsaft kizárólag egy

előre megbundázott eseményre fogadhat, arra, hogy ő fog veszíteni.

Ehhez a fogadási csaláshoz még a bundapénzt sem a kartellbe tömörült

magyar bankároknak álcázott szélhámosok biztosítják, hanem uzsorás

pénzpiaci spekulánsok.



A magas jegybanki kamatok lehetővé tették a "flexibilis

forrásbevonást", ami azt jelenti, hogy még a kötelező tartalékrátában

előírt öt százalékot sem kellett a bankoknak svájci frankban

elhelyezniük az MNB-ben. Az előre megtervezett fogadási csaláshoz

álláspontunk szerint bűnsegédletet nyújtott a Gyurcsány-kormány több

tagja, a Magyar Nemzeti Bank korábbi vezetése és a Magyar

Bankszövetség háttérintézményeként működő PSZÁF vezetése.



Felelős egy sincs



A csalók az illegálisan forgalmazott pénzügyi heroinnal átverték az

államot, ezermilliárd forint nagyságrendű kárt okozva a

költségvetésnek, csőbe húzták az önkormányzatokat, a csőbe húzás árát

megfizettetve az adófizetőkkel, és kiraboltak közvetlenül

három-négymillió embert, közvetve pedig a teljes magyar lakosságot.

Tettükkel aláásták az embereknek a magyar bankrendszer tisztességébe,

a jogállam működésébe, a törvényességbe vetett maradék hitét is.



Több embert öngyilkosságba hajszoltak. Ellehetetlenítettek több

tízezer munkahelyet és több százezer család egzisztenciáját, elvették

több százezer család életének nélkülözhetetlen eszközét, a

gépkocsiját, és megfosztottak több tízezer családot az otthonától.



Mindezt nagyjából húsz bűnszervezetbe tömörült csaló tette. Felelős

azonban egyelőre egy sincs.



Neoliberális búcsúcédulák



2013. október 31., csütörtök



Öt éve tart a nemzetközi pénzügyi válság. A nyitányt a nagy hírű New

York-i bankház, a Lehman Brothers látványos összecsuklása jelentette.

A hatszázmilliárd dollárra taksált csődtömeg a pénzvilág sok

szereplőjét temetett maga alá, egyebek mellett a hazai

mainstream-hívők egy hányadát is, akik vásároltak a bankház

adósságleveleiből. Kérdés, képesek-e saját kárukon tanulni, és

legalább utólag rájönni arra, hogy kisebb áhítattal kellett volna inni

a Lehman Brothers szavait. Különösen akkor, amikor még ők döntöttek a

pénzpiac létfontosságú kérdéseiben.

Hirdetés



A nyitány után kezdett azonban kibontakozni a tragédia teljes

cselekménye. Amerikából ezermilliárd dolláros hitelcsomag érkezett,

jutott belőle több országban is az érdekelt bankoknak. Mintha egy

láthatatlan kéz osztotta volna előre kigondolt terv szerint a bajt.

Közben e bajon már önmagában is sokat lehetett keresni. Még a csalás

előtt meg kellett shortolni az ingatlanos cégek papírjait, amelyek a

krízis kitörésekor végleg a padlóra hullottak, ahonnan azonban ügyes

kezek felkapkodták őket, természetesen amerikai központi banki

hitelből. Persze aktív és egykori pénzügyminiszterek áldásos

asszisztenciája mellett. A méreg közben átúszott az óceánon, s

bejutott az európai banki szervezetekbe. Kitisztításához

elengedhetetlen volt a gyors állami beavatkozás. Jóllehet e bankok

korábban nem erőltették meg magukat, hogy adóikkal az állam

pénztárcáját gazdagítsák, de most segítségért kiáltottak, méghozzá

mindjárt akkoráért, hogy szinte teljesen kiürült az államkassza,

magának az államnak is kölcsönt kellett felvennie, hogy a beteg

bankokat rendbe hozza. Az állam olyan kitartóan és elszántan

gyógyította őket, hogy közben maga is megbetegedett. Úgymond,

"krónikus pénzhiányt kapott", ami kóros eladósodásként fordítható

magyarra. Hála azonban áldásos tevékenységének, a bankok időközben

kitűnő egészségnek kezdtek örvendeni, mi több, kritikával illetik

korábbi doktorukat, mondván, csúnya dolog a nagy fokú eladósodás ,amit

csak további és egyre drágább gyógyszerrel, azaz a még ennél is

nagyobb eladósítással lehet gyógyítani. Vagy szerezzen az állam pénzt

ott, ahol tud. Például tegyen nagyobb adóterheket polgárai nyakába. Az

állam helyett inkább annak polgárai legyenek betegek!



A kórságból felépült bankok életerőtől duzzadva, derűvel telve

lendültek újra munkába, s eddig nem látott "üzleti konstrukciókat"

vetettek be. Minek itt az egyedi üzletekkel bajlódni - kérdezték -,

amikor ügyletek százezrein lehet keresni egyetlen ügyes húzással.

Erről szól egyebek mellett a nemzetközi referencia-kamatlábak

hamisítása. Néhány tized százalék, vagy ahogy mondani szokás, apró

bázispontok is milliárd dollárokat jelentenek. Nincs ez másként az

árfolyamokkal sem. Kereskedelmi üzletek százezreinek valós ára függhet

attól, hogy mennyibe kerül a dollár egy adott nap meghatározott

órájában, milyen szinten áll be "fixing", ahogy bankárvilágban

mondják. Ha kicsit összebeszélnek a fixáló bankok, lehet az árfolyam

itt is, de egy kicsit odébb is. A kettő között pedig ismét milliárdok

húzódnak meg.



Ahol rest a macska, ott cincognak ez egerek. Kiváltképpen így van ez

akkor, ha a macskák az egerekkel közös tálból esznek, azaz, ha a

korábbi bankárok pénzügyminiszterek lesznek, majd onnan esetleg ismét

bankba, esetleg a központi bankba távoznak. Oda jutottunk, hogy

betegek az államok és lassan a polgáraik is, de a bankok erőtől

duzzadnak, a betegek meg azt keresik, kik okozták a kórt. Vádak tömege

születik, csekély eredménnyel. A bankszektorban nem a hatalmi ágak

függetlenedett bírói ága az illetékes, hanem egyfajta belső

"becsületbíróság" ítél. Egyre-másra halljuk és olvassuk az ítéleteket.

New York egyik legpatinásabb bankja fizetni köteles 13 milliárd

dollárt azoknak, akiket, magyarán fogalmazva, átvert, bankárnyelven

ezt szégyenlősen kiegyenlítésnek hívják -, s kész, le van zárva az

ügy. Pedig a következő kiegyenlítés is készülődik, ugyancsak

hatmilliárd dollár értékben. És Európa egyik legnagyobb bankja is most

szeretne kiegyenlíteni, ugyancsak hatmilliárd dolláros összegben. A

bank vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy ezután új stílus lesz náluk

a módi. Kérdés, hogy milyen stílus? Talán az eddigieknél is trükkösebb

és ügyesebb?



Rengeteg a banktitok, annál kevesebb viszont a büntetőügy, ha van

egyáltalán. Sokáig titok volt, hogy Amerika magántulajdonban lévő

központi bankrendszerének legizmosabb reprezentánsa mennyit is adott

kölcsön a shortoló banknak. Bírói végzés kellett hozzá, hogy

kiderüljön: nyolcszázmilliárd dollár volt ez az összeg. Övezze

tisztelet a bíró döntését, s ez talán megóvja az egészségét és testi

épségét károsító eseményektől.



Büntetőjogi felelősségre vonással is próbálkoztak. Egy amerikai ügyész

azzal hárította el a lehetséges vádemelést, hogy nem bizonyítható a

szándékos károkozás. Szerintem viszont csak a szándékos, minden gátlás

nélküli károkozás és haszonszerzési vágy vált világossá és

egyértelművé. Az is jól látható, igyekeznek előre menekülni a

felelősök. Részint éppen a milliárdos modern búcsúcédulákkal,

amelyekkel meg lehet váltani a bűnt manapság. A bűnmegváltás ilyen

módja a 16. században egyházszakadáshoz, közelebbről a reformációhoz

vezetett. A bankunió és a közös bankfelügyelet pedig arról szól, hogy

a bankszektor teljesen légiesedjen. S ezzel vonja ki magát a mindenki

másra kötelező törvények alól. Képezzen a maga részére és az

adófizetők terhére biztonsági alapot, ügyeiben pedig egy senkinek

felelősséggel nem tartozó grémium, a közös bankfelügyelet döntsön. Ha

ismét pénz kell, akkor meg ott vannak a balek államok...



Szép kilátások!